سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
اثر بخشی تبلیغات

به طور کامل نمی توان اندازه گیری های تبلیغاتی را دقیق اندازه گیری کرد زیرا عوامل متعددی مانند ساخت یک تصویر برند، افزایش فروش،راضی نگه داشتن مشتری در مورد محصول، معرفی محصول جدید و غیره که بر تبلیغات تاثیر می گذارند وجود ندارد.

همه ما می دانیم که تعدادی از شرکت هایی وجود دارند که در سطح بسیار پایین تبلیغ می کنند اما هنوز هم محصولات آنها یک رقیب هستند و برخی از شرکت ها تبلیغات بسیار سنگین را تحمل می کنند اما نتایج مطلوبی به دست نمی آورند. اما پس از آن، ابزارهای سنتی و مدرن برای اندازه گیری بیشتر اثربخشی تبلیغات وجود دارد که از طریق آن تبلیغ کننده می تواند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد تبلیغات و محصول خود در بازار ارائه دهد. به گفته فیلیپ کوتلر و آرمسترانگ، گوگل بازاریابی، دو منطقه پرطرفدار وجود دارد که باید برای شناخت اثربخشی تبلیغات مورد سنجش قرار گیرند:

  • اثر ارتباطی
  • اثر فروش

تحقیقات اثر ارتباطی شامل سه نوع تحقیق است:

  • روش رتبه بندی مستقیم در اینجا،از مشتریان به طور مستقیم خواسته می شود که تبلیغات را ارزیابی کنند و سپس این امتیاز محاسبه می شود.
  • تست نمونه کارها – در اینجا، مشتریان تبلیغات را می بینند و با توجه به تبلیغات و تمام محتوای تبلیغات به دقت گوش می دهند و از آنها خواسته می شود که تبلیغات و محتویات را به خاطر بسپارند. سپس محاسبات با کمک این داده ها انجام می شود.
  • آزمایشات آزمایشگاهی – در اینجا دستگاهی برای اندازه گیری ضربان قلب، فشار خون، چرت و غیره در مشتری پس از تماشای آگهی، برای شناخت واکنش های فیزیولوژیکی بدن استفاده می شود.

تحقیقات فروش کاملا به فروش شرکت بستگی دارد. فروش در زمان های مختلف متفاوت است. برخی از عوامل موثر بر فروش مانند دسترسی به محصول، قیمت محصول، محتویات محصول و بعضی اوقات رقبا هستند. بنابراین، این روش ارتباط کمی مشکل است. شرکت ها تحقیقاتی را انجام می دهد که بررسی کنند فروش انه مناسب است؟ آنها سعی می کنند بداند آیا پولی که در تبلیغات صرف می شود کافی است یا خیر.

همانطور که قبلا گفته شد، نمیتوان هر چیز را اندازه گیری کرد و در صورتی که شرکت چندین تبلیغ را از طریق رسانه های مختلف در همان زمان اجرا می کند، در پایین ترین سطح ممکن است. بنابراین پیشنهاد این است که تبلیغ کننده یا شرکت باید از روش های مناسب و متفاوتی که برای رسانه های مورد استفاده مناسب است استفاده کنند.

  • این شرکت می تواند نظرسنجی ها و تست های تشخیص محصول را انجام دهد.
  • پرسشنامه یا آگهی های تبلیغاتی را می توان توزیع کرد و از مشتریان خواست تا آنها را پر کنند.
  • شماره تلفن رایگان می تواند بر روی تبلیغات برجسته شود.
  • میزان پاسخ دهی می تواند با نظر مشتریان افزایش یابد.

اینها روش های سنتی هستند. امروزه اینترنت ابزار مدرن برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات است. برخی از انها عبارتند از:

یکپارچه سازی بازاریابی مستقیم – این یک ابزار مبتنی بر اینترنت است بصورتی که در گوشه ای از وب سایت ها فرم نظرخواهی ایجاد شده است. هر زمان که مشتریان سایت ها را می بینند، اطلاعات تماس خود را پر می کنند و نظرات خود را ارائه می دهند. بنابراین شرکت اطلاعات بیشتری را تهیه می کند و خبرنامه ها را ارسال می کند و همچنین ایده برای اقدامات بیشتر را دریافت می کنند. اما پس از آن، نه تنها تبلیغ آنلاین، این امکانات را دارد، بلکه تبلیغاتی که در اینترنت کار نمی کنند، می توانند از کوپن های تخفیف و غیره استفاده کنند.

ابزار تجزیه و تحلیل – ابزار تجزیه و تحلیل در دسترس در اینترنت وجود دارد که با استفاده از آن تبلیغ کننده می داند که چگونه بسیاری از مشتریان از سایت بازدید می کنند، آنلاین خرید می کنند، تعداد صفحات مشاهده شده، و غیره که به نوبه خود به تبلیغ کننده برای سنجش اثربخشی کمک می کند.

اینترنت آسان ترین، ارزان تر و مقرون به صرفه ترین روش برای اندازه گیری اثربخشی است زیرا در اینجا هیچ پولی هدر نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *